Ψυχοπαθολογία Παιδιού και Εφήβου – Σχολική Ψυχολογία

Ψυχοπαθολογία Παιδιού και Εφήβου – Σχολική Ψυχολογία

Κατηγορία : Ψυχολογία


Διάστημα : 14 εβδομάδες, (400 ώρες)


Εκπαιδευτής/ες : Χριστίνα Κωφίδου,


Κόστος: Έκτακτη συνδρομή 20 €


Πρόγραμμα σπουδών : Κατεβάστε το αρχείο

Ψυχοπαθολογία Παιδιού και Εφήβου – Σχολική Ψυχολογία

Περιγραφή:

Η Επιστημονική Ένωση για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (ΕΕΠΕΚ), συνεχίζοντας τη δράση της στον τομέα της διοργάνωσης σεμιναρίων  και στοχεύοντας διαρκώς στην κάλυψη των σύγχρονων επαγγελματικών αναγκών και στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων και των προσόντων των εκπαιδευτών ενηλίκων και των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, σχεδίασε και οργάνωσε την υλοποίηση του επιμορφωτικού προγράμματος «ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥ - ΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ», διάρκειας 400 ωρών.

Το πρόγραμμα αυτό πρόκειται να υλοποιηθεί με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του επιμορφωτικού προγράμματος και, αφού ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες αξιολόγησης, οι εκπαιδευόμενοι θα αποκτήσουν επίσημη Βεβαίωση Επιτυχούς Παρακολούθησης από την ΕΕΠΕΚ. 

Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης (Δημόσιας και Ιδιωτικής), σε Εκπαιδευτές Ενηλίκων και Εκπαιδευτές ΣΔΕ, σε Στελέχη δομών μη τυπικής ή/και τυπικής εκπαίδευσης, σε πτυχιούχους όλων των Σχολών (Θετικών, Ανθρωπιστικών, Παιδαγωγικών, Κοινωνικών επιστημών, κ.λπ.), καθώς και σε οποιουσδήποτε άλλους

(Άνεργους ή/και φοιτητές όλων των ειδικοτήτων) που τους ενδιαφέρει η ενασχόληση με το ευρύτερο επιστημονικό πεδίο της ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥ, καθώς επίσης και της  ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ.

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Σκοπός του επιμορφωτικού προγράμματος είναι να παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις και εφόδια σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, προκειμένου ο εκπαιδευτικός, ο γονέας ή ο επαγγελματίας σχολικός ψυχολόγος να εντρυφήσει σε θέματα και πρακτικές που ενισχύουν την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και εφήβων, αλλά και διευκολύνουν και βελτιώνουν τη διαχείριση μιας σχολικής τάξης. Εξετάζει βασικές έννοιες της σχολικής ψυχολογίας, το περιεχόμενο και τους σκοπούς της. Αναλύει τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του σχολικού ψυχολόγου, που αφορούν στη διάγνωση διαφόρων προβλημάτων που αναδύονται στο σχολικό πλαίσιο και τη συμβουλευτική υποστήριξη των παραγόντων που επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής τάξης. Επιπρόσθετα, εισάγει τον επιμορφούμενο στον χώρο της συμπεριληπτικής αγωγής και εκπαίδευσης, αλλά και της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Εξετάζει περιπτώσεις μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. δυσλεξία), Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ), Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος. Εστιάζει στην εφαρμογή της διαφοροποίησης σε μαθητές με ποικίλες μαθησιακές ανάγκες και μαθησιακά στιλ, αλλά και την εφαρμογή συμπεριληπτικών αρχών διδασκαλίας. Επιπρόσθετα, δίνει έμφαση σε προβλήματα συμπεριφοράς των παιδιών και εφήβων, όπως η βία και ο εκφοβισμός, αλλά και στην αξία της συνεργασίας σχολείου και οικογένειας.

ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:

Α. Σε επίπεδο γνώσεων:

Οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν να:

  1. Ορίζουν το εννοιολογικό πλαίσιο της σχολικής ψυχολογίας
  2. Αναγνωρίζουν τα προβλήματα συμπεριφοράς των παιδιών και εφήβων
  3. Γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες-ΔΕΠ/Υ-Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
  4. Να αναγνωρίζουν τις αιτίες και τις επιπτώσεις του σχολικού εκφοβισμού.

Β. Σε επίπεδο ικανοτήτων

Οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να:

  1. Εφαρμόζουν αποτελεσματικές πρακτικές διαχείρισης της ετερότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία
  2. Σχεδιάζουν διαφοροποιημένα σχέδια μαθήματος σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία
  3. Ελέγχουν και διορθώνουν το σχεδιασμό και την οργάνωση της διδασκαλίας τους, με στόχο τη βελτίωσή της και την επίτευξη μεγαλύτερων μαθησιακών αποτελεσμάτων για τους μαθητές

 

Γ. Σε επίπεδο στάσεων και συμπεριφορών

Οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν να:

  1. Ενθαρρυνθούν στη χρήση διαφοροποιημένων τεχνικών για τη διαχείριση της σχολικής τάξης
  2. Υποστηρίζουν αποτελεσματικά τις ανάγκες των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία
  3. Υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στην ορθή εκπαιδευτική και ψυχοκοινωνικοσυναισθηματική διαχείριση των νέων και εφήβων

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

ΕΝΟΤΗΤΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Προβλήματα συμπεριφοράς παιδιών και εφήβων
(Κωφίδου Χριστίνα)

1.1 Τα δικαιώματα του παιδιού
1.2 Οι ανάγκες των παιδιών
1.3 Παιδικές διαταραχές συναισθήματος και δυσκολίες συμπεριφοράς
1.4 Η αναγκαιότητα της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας
1.5 Χαρακτηριστικά και προϋποθέσεις συνεργασίας σχολείου-οικογένειας
1.6 Ο ρόλος των γονέων στην εκπαίδευση των παιδιών τους
1.7 Οφέλη συνεργασίας σχολείου – οικογένειας
1.8 Δυσκολίες και προβλήματα στη συνεργασία σχολείου – οικογένειας
1.9 Θεωρητικά και συνεργατικά μοντέλα συνεργασίας σχολείου – οικογένειας
1.10 Συμπεράσματα

ΕΝΟΤΗΤΑ 2: Εννοιολογικές προσεγγίσεις στη Σχολική Ψυχολογία
(Κωφίδου Χριστίνα)

2.1 Εισαγωγή
2.2 Ορισμοί σχολικής ψυχολογίας
2.3. Καθήκοντα και αρμοδιότητες σχολικού ψυχολόγου
2.4 Νόμιμη σύσταση των ΕΔΕΑΥ και καθορισμός των ιδιαίτερων καθηκόντων των μελών και συντονιστών αυτών
2.5 Παγκόσμια διακήρυξη δεοντολογίας για ψυχολόγους
2.6 Συμπεράσματα

ΕΝΟΤΗΤΑ 3: Σχολική βία και εκφοβισμός
(Κωφίδου Χριστίνα)

3.1 Ορισμός σχολικού εκφοβισμού
3.2 Κύρια χαρακτηριστικά και είδη σχολικού εκφοβισμού
3.3 Αιτίες Σχολικού Εκφοβισμού
3.4 Χαρακτηριστικά θύτη και θύματος
3.5 Επιπτώσεις και τρόποι καταπολέμησης σχολικού εκφοβισμού
3.6 Οδηγός Καλών Πρακτικών κατά του Εκφοβισμού
3.7 Στερεότυπα και προκαταλήψεις
3.8 Ο ρόλος της εκπαίδευσης
3.9 Σημεία ελέγχου (Check points)

ΕΝΟΤΗΤΑ 4: Διαπολιτισμική εκπαίδευση και διαπολιτισμικές διδακτικές πρακτικές
(Κωφίδου Χριστίνα)

4.1 Εισαγωγή
4.2 Το δικαίωμα στη διαφορά – πολυπολιτισμικότητα
4.3 Μοντέλα/Προσεγγίσεις ετερότητας
4.4 Βασικές αρχές διαπολιτισμικής εκπαίδευσης
4.5 Διαπολιτισμικές Διδακτικές Πρακτικές
4.6 Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαπολιτισμική διαχείριση της ετερότητας
4.7 Συμπεράσματα

ΕΝΟΤΗΤΑ 5: Συμπερίληψη ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία
(Κωφίδου Χριστίνα)

5.1 Ιστορία Ειδικής Αγωγής
5.2 Νόμος Ειδικής Αγωγής 3699/2008
5.3 Η έννοια της αναπηρίας
5.4 Ενιαία Εκπαίδευση-Συμπερίληψη-Παιδαγωγική της Ένταξης
5.5 Μοντέλα ερμηνείας της αναπηρίας
5.6 Ιατρικό-Κοινωνικό Μοντέλο Αναπηρίας και Ενιαία Εκπαίδευση
5.7 Θεμελιώδεις Διακηρύξεις και Νομοθεσίες για την Ενιαία Εκπαίδευση των Ατόμων με Αναπηρία
5.8 Παράγοντες που επηρεάζουν τις στάσεις και αντιλήψεις των παιδιών για τα άτομα με αναπηρία
5.9 Στάσεις και αντιλήψεις των παιδιών για τα άτομα με αναπηρία
5.10 Παράγοντες που επηρεάζουν τις στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τα άτομα με αναπηρία
5.11 Στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τα άτομα με αναπηρία
5.12 Συμπεράσματα

ΕΝΟΤΗΤΑ 6: Μαθησιακές Δυσκολίες-ΔΕΠΥ-Διαταραχές στο Φάσμα του Αυτισμού
(Κωφίδου Χριστίνα)

6.1 Εισαγωγή
6.2 Ορισμοί Μαθησιακών Δυσκολιών
6.3 Κατηγορίες και Αίτια Μαθησιακών Δυσκολιών
6.4 Χαρακτηριστικά Παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες
6.5 Δυσλεξία: Ορισμοί και Αίτια
6.6 Στρατηγικές Παρέμβασης και Προτάσεις για τη Διδασκαλία Μαθητών με ΕΜΔ
6.7 Παιδικές διαταραχές συναισθήματος και δυσκολίες συμπεριφοράς
6.8 Ορισμός Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών
6.9 Αυτισμός-Ορισμός
6.10 Αιτιολογία-Χαρακτηριστικά Αυτισμού
6.11 Αρχές Εκπαίδευσης/Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις των ατόμων με αυτισμό
6.12 Στάσεις και ένταξη/συνεκπαίδευση
6.13 Προκλήσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την ένταξη των ατόμων με αυτισμό
6.14 Παράγοντες που επηρεάζουν τις στάσεις των εκπαιδευτικών
6.15 Στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών προς τα άτομα με αυτισμό
6.16 Συμπεράσματα

ΕΝΟΤΗΤΑ 7: Ο ρόλος της διαφοροποίησης στη διαχείριση της σχολικής τάξης
(Κωφίδου Χριστίνα)

7.1 Εννοιολογικές προσεγγίσεις της διαφοροποίησης
7.2 Χαρακτηριστικά διαφοροποιημένης διδασκαλίας
7.3 Οφέλη/πλεονεκτήματα διαφοροποιημένης διδασκαλίας
7.4 Προϋποθέσεις διαφοροποιημένης διδασκαλίας και ο ρόλος του εκπαιδευτικού
7.5 Η σημασία της αξιολόγησης στη διαφοροποιημένη διδασκαλία
7.6 Η συμβολή των ΤΠΕ στη διαφοροποιημένη διδασκαλία
7.7 Τομείς παρέμβασης της διαφοροποιημένης διδασκαλίας
7.8 Συμπεράσματα
7.9 Παράδειγμα διαφοροποιημένου σχεδίου διδασκαλίας
7.10 Παρουσίαση ικανοτήτων και δυσκολιών κωφού μαθητή
7.11 Ειδικοί στόχοι
7.12 Οι μαθητές να μπορούν να κατονομάσουν οκτώ μέτρα προστασίας από το σεισμό
7.13 Εξατομικευμένοι στόχοι
7.14 Διδακτικά υλικά και μέσα
7.15 Πορεία διδασκαλίας

ΕΝΟΤΗΤΑ 8: Κοινωνικοσυναισθηματική, ψυχολογική και γνωστική ανάπτυξη
(Κωφίδου Χριστίνα)

8.1 Ενίσχυση κοινωνικοσυναισθηματικής, ψυχολογικής και γνωστικής ανάπτυξης
8.2 Η έννοια των κινήτρων
8.3 Εμπόδια ατόμων με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
8.4 Η Έννοια του Αυτοπροσδιορισμού και τα Συστατικά Στοιχεία του
8.5 Τα οφέλη του αυτοπροσδιορισμού για τα άτομα με αναπηρία
8.6 Παράγοντες που επηρεάζουν τις δεξιότητες αυτοπροσδιορισμού των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
8.7 Συνηγορία του εαυτού και τα συστατικά της στοιχεία
8.8 Συνηγορία του εαυτού και άτομα με αναπηρίες
8.9 Αυτοαποτελεσματικότητα (self-efficacy) και αυτοαντίληψη (self-concept)
8.10 Προγράμματα Παρέμβασης
8.11 Κλίμα σχολικής τάξης
8.12 Ερωτηματολόγιο αξιολόγησης σχολικού κλίματος

ΕΝΟΤΗΤΑ 9: Κουίζ Αξιολόγησης

Βιογραφικά Εκπαιδευτών:

Οι εισηγητές του επιμορφωτικού προγράμματος είναι μέλη της ΕΕΠΕΚ, εξειδικευμένοι Εκπαιδευτές Ενηλίκων, με πολυετή εμπειρία στο χώρο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων & της Δια Βίου Μάθησης:

Κωφίδου Χριστίνα

Η Χριστίνα Κωφίδου είναι Φιλόλογος, Υποψήφια Διδάκτορας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων. Έχει ολοκληρώσει σπουδές στην Ελληνική Φιλολογία και στη Φιλοσοφία και Παιδαγωγική στο Α.Π.Θ. Έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές στην Ειδική (Ενιαία) Εκπαίδευση στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Κύπρου, στη Γνωστική και Κινητική Ανάπτυξη (Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Φλώρινας και Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Α.Π.Θ.) και στη Συστηματική Φιλοσοφία (Α.Π.Θ.). Έχει εργαστεί σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, σε Σχολές Γονέων, Κέντρα Δια Βίου Μάθησης, Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, σε προγράμματα εκπαίδευσης αλλοδαπών, παλιννοστούντων και Ρομά, αλλά και σε διάφορα ερευνητικά προγράμματα σε συνεργασία με πανεπιστήμια (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Α.Π.Θ., Ε.Κ.Π.Α., Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας). Έχει διοργανώσει πλήθος
επιμορφωτικών προγραμμάτων (άνω των 50) είτε σε συνεργασία με Κέντρα Δια Βίου Μάθησης είτε σε συνεργασία με Πανεπιστήμια. Γνωρίζει Αγγλικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και το σύστημα ανάγνωσης και γραφής Braille. Είναι κριτής σε επιστημονικά περιοδικά (π.χ. Higher Education Research, International Journal of Educational Innovation), ενώ υπήρξε μέλος της Επιτροπής κριτών διαφόρων συνεδρίων (π.χ. σε συνέδρια του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας κ.ά.). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την πρόσβαση κωφών και βαρήκοων φοιτητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το ρόλο της συνηγορίας του εαυτού και του αυτοπροσδιορισμού για τα άτομα με αναπηρία, την κατανόηση και διαχείριση των κινδύνων από τα άτομα με αναπηρίες, τη συμπερίληψη των μαθητών με αναπηρίες στην εκπαίδευση, τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και τον καθολικό σχεδιασμό στη μάθηση. Έχει δημοσιεύσει πλήθος άρθρων σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια. (christy_kof@hotmail.com)

Επιστημονικά υπεύθυνη του προγράμματος:
Χριστίνα Κωφίδου (christy_kof@hotmail.com)

[Φωτογραφία από cottonbro studio: https://www.pexels.com/el-gr/photo/4842487/]