Μοριοδοτούμενα Σεμινάρια Πανεπιστημίου Μακεδονίας (MOOC - Εξ Αποστάσεως)

Η διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας στα σύγχρονα πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα

Η διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας στα σύγχρονα πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα

Κατηγορία : Σεμινάρια Πανεπιστημίου Μακεδονίας


Διάστημα : 39 εβδομάδες, (520 ώρες)


Εκπαιδευτής/ες : ΙΩΑΝΝΑ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΕΥΘΥΜΙΟΥ, ΤΣΙΟΥΜΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ, ΚΑΡΑΤΣΙΩΡΗ ΜΑΡΙΑΝΘΗ, Βασιλεία Παπαφιλίππου, Μελέτη και προετοιμασία για την αξιολόγηση - Quiz, Ενότητα Ανακεφαλαίωσης και εμβάθυνση μελέτης,


Πρόγραμμα σπουδών : Κατεβάστε το αρχείο

Κατάσταση : Ενεργό Κόστος: Πληρωμή έκτακτης συνδρομής μέλους ΕΕΠΕΚ 140 €

Η διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας στα σύγχρονα πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα

Περιγραφή:

Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος: η εισαγωγή στη διδασκαλία και την εκμάθηση της νέας ελληνικής ως δεύτερου κώδικα επικοινωνίας, καθώς και η παρουσίαση όλων των διαστάσεων που σχετίζονται με το θέμα, όπως η πολυπολιτισμικότητα και η διαπολιτισμική αγωγή, η διγλωσσία και η δίγλωσση εκπαίδευση, οι διδακτικές πρακτικές και οι μέθοδοι αξιολόγησης των μαθητών, η γνωριμία με σχετικά διδακτικά εγχειρίδια αλλά και οι πιθανές δυσκολίες διδακτικής και παιδαγωγικής διαχείρισηςμιας πολυγλωσσικής τάξης, στο πλαίσιο του σύγχρονου πολυπολιτισμικού περιβάλλοντος που χαρακτηρίζει τη χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες ως απότοκο των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.

Η μελέτη του επιμορφωτικού υλικού και η αξιοποίησή του μέσα από σχετικές δραστηριότητες θα καταστήσει τους επιμορφούμενους και τις επιμορφούμενες γνώστες όλων των πτυχών του θέματος, θα τους ενισχύσει με διαπολιτισμική ετοιμότητα και επάρκειά, θα τους καταστήσει ευέλικτους ως προς τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις, ικανούς να υιοθετούν την κατάλληλη στάση απέναντι σε μαθητές με αλλόγλωσσο και διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο, να αξιοποιούν το γλωσσικό ρεπερτόριο και το πολιτισμικό κεφάλαιο των αλλόγλωσσων μαθητών, να εφαρμόζουν τις κατάλληλες πρακτικές διδασκαλίας και αξιολόγησης προάγοντας την εκπαιδευτική διαδικασία με οφέλη για τον μαθητή/ εκπαιδευόμενο αλλά και τον εκπαιδευτικό.

Μερικοί από τους μαθησιακούς στόχους είναι:

Α. Σε επίπεδο γνώσεων:

Οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν να:

  • Να γνωρίσουν την έννοια της διαπολιτισμικότητας / πολυπολιτισμικότητας και τις σύγχρονες τάσεις της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.
  • Να γνωρίσουν τις έννοιες της αυτοεκτίμησης αι αυτοαντίληψης.
  • Να γνωρίσουν την έννοια της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και τις αρχές που τη διέπουν.
  • Να γνωρίσουν καινοτόμα προγράμματα αθλητισμού και πολιτισμού μέσα από πολυμορφικό εκπαιδευτικό υλικό.
  • Να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν τις έννοιες της διγλωσσίας και της δίγλωσσης εκπαίδευσης καθώς και εκπαιδευτικά μοντέλα που αφορούν τους δίγλωσσους μαθητές.
  • Να προσδιορίζουν τις βασικές αρχές και θεωρίες της εκμάθησης της δεύτερης/ξένης γλώσσας και τις αντιπαραβάλλουν με αυτές της μητρικής τους γλώσσας.
  • Να γνωρίζουν τους βασικότερους παράγοντες που αναμένεται να επηρεάσουν τη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και των πολιτισμικών της στοιχείων.
  • Να γνωρίζουν τις πιο αντιπροσωπευτικές κατηγορίες λαθών των διδασκομένων τη νέα ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα.
  • Να διακρίνουν τα διδακτικά εγχειρίδια νέας ελληνικής (ΝΕ) ως δεύτερης/ξένης γλώσσας ως προς το περιεχόμενο, το επίπεδο και τις ιδιαιτερότητές τους.

Β. Σε επίπεδο δεξιοτήτων

Οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση:

  • Να είναι σε θέση να διακρίνουν τις διαφορές των όρων πολυπολιτισμική και διαπολιτισμική εκπαίδευση.
  • Να είναι σε θέση να διακρίνουν τις διαφορές των όρων της αυτοεκτίμησης και αυτοαντίληψης και να προσδιορίζουν το ρόλο που διαδραματίζουν στον χαρακτήρα και κατ΄ επέκταση στη σχολική πρόοδο και κοινωνική ένταξη των αλλοδαπών μαθητών.
  • Να είναι σε θέση να επιλέγουν κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και να προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους με βάση τις ανάγκες αυτές.
  • Να αποκτήσουν ικανότητες εφαρμογής διαφοροποιημένης διδασκαλίας και αντιμετώπισης της αμηχανίας τους, λόγω αδυναμίας κατανόησης της γλώσσας που ομιλούν οι μαθητές.
  • Να είναι σε θέση να επιλέγουν κατάλληλο πρόγραμμα, δράση και εκπαιδευτική δραστηριότητα και να τις προσαρμόζουν στις εκπαιδευτικές και διδακτικές τους ανάγκες.
  • Να ασκηθούν στην αναζήτηση και αξιοποίηση Παιδαγωγικού και Διδακτικού Υλικού για τον εκπαιδευτικό που διδάσκει την ελληνική σε παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο.

Γ. Σε επίπεδο στάσεων και συμπεριφορών

Οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση:

  • Να υιοθετήσουν «εκπαιδευτικές διαπολιτισμικές πολιτικές» με σκοπό την δημιουργία πολιτών με πολυπολιτισμική συνείδηση.
  • Να υιοθετήσουν συμπεριφορές που ενισχύουν τη διαπαιδαγώγηση των νέων γενιών σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα.
  • Να υιοθετήσουν συμπεριφορές που ενισχύουν τον πλουραλισμό, την ελευθερία, την ισότητα και την ανοχή σε διαφορετικούς πολιτισμούς.
  • Να υιοθετήσουν συμπεριφορές που ενισχύουν τη συνέργεια και καλές πρακτικές στη συνδιδασκαλία.
  • Να εκτιμήσουν τη σημασία του ρόλου του εκπαιδευτικού στο διδακτικό προγραμματισμό και την χρήση κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού, .
  • Να υιοθετήσουν συμπεριφορές που ενισχύουν τη συνέργεια και καλές πρακτικές στη διαφοροποιημένη διδασκαλία της ελληνικής ω ξένη / δεύτερη γλώσσα.
  • Να αποδέχονται τα προβλήματα και τις προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ο εκπαιδευτικός που διδάσκει την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα.
  • Να αποδέχονται την ετερότητα σε κάθε μορφή γλωσσική, πολιτισμική κλπ
  • Να υιοθετούν τις βασικές αρχές των θεωρητικών προσεγγίσεων της διδασκαλίας της ελληνικής ω δεύτερης ή ξένης γλώσσας.